perjantai 27. toukokuuta 2016

Tiistai 24.5.2016

Olen lupautunut yhdeksi testaajaksi sähköpyöräpilottiin. Ajatus tuntui innostavalta, onhan pyöräily aina kuulunut enemmän tai vähemmän painokkaasti harrastusteni lajikirjoon. Tosin - pyöräily sähköavusteisesti herätti kuitenkin epäilyksiä ja veti suupieliä virneeseen. Aiempaa kokemusta minulla ei ole. No - eipä muuta kuin kokeilemaan.

Odotus päättyi klo 13, kun työpaikalle kaarsi pakettiauto kyydissään kolme erimallista sähköpyörää. Meitä aloitti kolme testaajaa samaan aikaan. Kaikki pyörät olivat naisten pyöriä! Ai - eivät olleetkaan, vaan yksi on unisex -malli, minua opastettiin. Se on minulle. Okei.

Pikainen käyttöopastus, satulan nosto - ja kokeilemaan. Wautsi! Sähkömoottori todellakin avustaa ja vauhti kiihtyy herkästi! Satula vieläkin hieman ylemmäksi ja pari koelenkkiä Visamäen ympärisytössä. Ihan mukava ensivaikutelma. Ajoasento tuntui ennakko-odotuksiini nähden yllättävän mukavalta. Pian huomasin että pyörän jarrut eivät pidä. Etupyörä ei jarruta lainkaan ja takapyöräkin varsin vaisusti. Kuulin, että pyörä on juuri tullut huollosta ja pitäisi olla täysin kunnossa. Jaa.

Varsinainen testiajo alkoi työpäivän jälkeen kun suuntasin Visamäestä kohti Iittalaa. Aurinko paistoi ja lämpötila oli hellerajalla. Aivan mahtava pyöräilykeli! Kiinnitin täyteen ladatun akun ja kytkin virran päälle. Koitin säätää jarrujen vaijereita, mutta siitä ei ollut apua. No, täytyy ajaa ennakoiden, ajattelin. Testailin eri avustustasoja, joita tästä pyörämallista löytyy kolme: ECO, NORM ja HIGH. Niitä säädetään ohjaintankoon kiinnitetystä paneelista, jossa on varsin informatiivinen näyttö. Avustuksen saa kytkettyä myös kokonaan pois. Varsinkin HIGH-taso tekee polkemisesta todella keveää. Ylämäet nousevat hyvällä vauhdilla hymyssä suin.

Sähköavustus toimii 25 km/h nopeuteen saakka. Kovemmissa nopeuksissa polkija on omillaan. Tämä ei siis ole moottoriajoneuvo ;) Poljin osan matkasta hieman reippaammalla matkavauhdilla 28 - 30 km/h, ja silloin alkoi sähköpyörän 25 kilogramman paino tuntua. Ikävä tuli herkkää, alle 10 kg painavaa, maantiepyörää.


Pyörä on 7-vaihteinen ja Shimanon Nexus-vaihteet toimivat moitteettomasti. Vaihtamisen aikana ei saa polkea. Pyörä on helppo hallittava, suuntavakaa ja jämäkän tuntuinen myös kovemmissa alamäkinopeuksissa. Huippunopeudeksi mittari näytti 47 km/h. Ensimmäisen testimatkan pituudeksi tuli 25,2 km.



Mutta katsotaanpa nyt itse välinettä hieman tarkemmin. Pyörän malli on Helkama E27. Valmistajan sivut löytyvät osoitteesta: http://www.helkamavelox.fi/tuote/e27/

Helkama E27
  Valmistajan mukaan:
"Laadukas ja viimeistelty, kotimaista sähköistä mukavuutta tarjoava E27 Shimanon Steps-tekniikalla. Varusteluun kuuluu mm. joustokeula, valot, säädettävä ohjainkannatin sekä hubroller-jarrut. Shimano-akun sijoitus taakse mahdollistaa lyhyemmän rungon. Tyylikkään sinimusta unisex-malli sopii niin miehille kuin naisille. Saatavana myös jalkajarrullisena versiona.
Moottori Shimano Steps 250 W
Akku Li-ion 418 Wh, 36V, 11,6 Ah
Latausaika n. 4 h
Toimintasäde jopa 110 km
Avustustasot 3 kpl
Varusteet laturi, joustohaarukka, joustoistuinkannatin, led-valot, kävelyavustus
Sh: 2190 €

Ensimmäinen testi tehty.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti