sunnuntai 12. kesäkuuta 2016

Tiistai 7.6.2016

Kahden viikon testirupeama päättyi tänään. Luovutin sähköpyörän puolen päivän aikaan. Se siirtyy huollon kautta seuraavalle testaajalle. Hiukan on haikea mieli - kahden viikon aikana ehdin jo tottua ajatukseen, että tallistä löytyy vaihtoehdoksi myös sähköpyörä.


Nyt on aika tehdä testikokemusteni loppukoonti. Katsotaanpa ensin, mikä tämän testauksen tarkoitus olikaan. "Työmatkapyöräily –pilotin tavoitteena on sähköpyöräilyn näkyvyyden lisääminen Hämeenlinnassa ja käyttäjäkokemusten kerääminen kehittämisen tueksi. Pilotilla kerätään käyttökokemuksia sähköpyöräilyn soveltumisesta työmatkapyöräilyyn erityyppisillä reiteillä ja laitteilla sekä yhdistettynä osin joukkoliikenteeseen. Tarkastelussa on myös kaupungin pyöräilyinfra ja sähköpyörät mittauslaitteineen. Erityistarkastelussa on Visamäen saavutettavuus ja kulkeminen rautatieaseman kautta."

  
 
Kahden viikon testausrupeaman aikana lisäsin HAMK:n ja sähköpyöräilyn näkyvyyttä kaupunkikuvassa.



Testaajien tehtävänä on verrata sähköpyöräkokemuksia normaaliin kulkutottumuksiinsa seuraavista näkökulmista: matkan hinta, matkaan käytetty kokonaisaika, elämyksellisyys, liikkumisen helppous ja liikunta. Lisäksi testaajien toivotaan kiinnittävän huomiota Hämeenlinnan pyöräilyinfraan ja tekevän merkintöjä sekä miettivän ehdotuksia infran kehittämistarpeista. Myös itse pyörä ja siihen liittyvät tekniset huomiot ovat tärkeitä.

Itse normaalisti liikun 25 kilometrin (edestakaisin 50 km) työmatkani omalla autolla. Seuraavassa taulukossa vertailen testikokemuksiani edellä mainituista näkökulmista:



Näkökulma Sähköpyörä Juna + sähköpyörä Oma auto
Matkan hinta, edestakainen työmatka, € 0 (toki akun lataaminen jotakin maksaa) 17 € (matkaliput + pyörän kuljetus) 5 € (vain polttoainekulut)
Matka-aika, edestakainen matka minimissään, min 120 80 50
Elämyksellisyys Sähköpyörä houkuttelee vaihtelemaan reittejä. Kahden viikon testiajalle riitti helposti joka matkalle uusi reittivaihtoehto. Kelit olivat pääosin aurinkoiset. Pyörä toimi mainiosti myös muutamina sadepäivinä. Kotoa asemalle ja asemalta Visamäkeen reittejä on mahdollisuus varioida. Yleensä tulee aina ajeltua moottoritietä pitkin eteensä tuijottaen.
Liikkumisen helppous Liikkuminen on helppoa ja keveää – kunhan muistaa pitää akun ladattuna. Yli 25 km/h nopeuksissa eteneminen on raskaampaa kuin tavallisella maantiepyörällä. Pitää huolehtia, että mukana on kelin edellyttämä varustus. Joinakin testipäivinä matkatavaroiden runsaus esti sähköpyörän käytön. Kokemukseni mukaan pyörän kuljettaminen taajamajunassa on helppoa. Riskinä on kuitenkin se, että pyörille varatut paikat ovat täynnä. Omalla autolla liikkuminen on tietysti helppoa ja työmatkan varusteita ei tarvitse erikseen miettiä. Matkatavaroiden kuljettaminen käy kätevästi.
Liikunta Tavallisella pyörällä ajettuna 50 kilometrin päivittäinen työmatka-ajo on fyysisesti liian rasittavaa. Sen sijaan sähköpyörällä ajettuna se tarjoaa sopivasti ulkoilua ja liikuntaa. Liikunnan kannalta hyvä vaihtoehto tämäkin. Asemalta kotiin voi ajella kiertoteitä pitkin, jolloin päivittäinen liikuntatarve tulee täyteen. Toimistotyö yhdistettynä työmatkojen istumiseen autossa on yhdistelmä, jossa riittävää päivittäistä liikunnallista aktiivisuutta on vaikea saavuttaa. Pitemmän päälle tämä voi aiheuttaa terveydellisiä ongelmia.

 Itse testausväline Helkama E27 toimi koko testausjakson ajan - jarruja lukuun ottamatta - moitteettomasti. Sähköavustin toimi kuten pitääkin. Pyörä on vakaa ajettava niin asfaltilla kuin hiekallakin. Hallintalaitteita on helppo käyttää ja sopiva ajoasento pitkillekin matkoille löytyy. Vaihteet toimivat säntillisesti. Sähköavustimen ollessa päällä en tarvinnut kuin vaihteita 4 - 7. Liikkeelle lähteminen ja nopea kiihdytys tapahtuu helposti 4-vaihteella. Myös jyrkätkin ylämäet nousevat sujuvasti 4-vaihteella. Vaihtamisen tarve kaiken kaikkiaan sähköpyörällä vähenee. Toki pienemmätkin vaihteet ovat tarpeen silloin, kun kytkee avustimen pois päältä. Jarrut olivat testausjakson ainoa ongelma. Ne olivat todella tehottomat vaikkapa oman pyöräni levyjarruihin verrattuna. Uskoisin, että ongelma koskee vain tätä yksilöä - tyyppivika se tuskin on. Suosittelin, että ennen pyörän siirtämistä seuraavalle testaajalle, jarrut huolletaan.

Olen todella tyytyväinen, että lähdin mukaan koekaniiniksi. Asenteeni sähköpyöräilyä kohtaan muuttui. Nyt pidän sitä varteen otettavana vaihtoehtona niin työmatkapyöräilijälle kuin kuntoilijallekin. Toki vauhdikkaille maantielenkeille valitsisin edelleenkin perinteisen herkän maantiepyörän. Testijakson ansiosta perehdyin myös julkiseen liikenteeseen. Nyt tiedän, miten bussilla pääsee Visamäkeen. Voi olla, että jossakin vaiheessa hankin itselleni sähköpyörän, niin myösteisiä kokemukseni kuluneen kahden viikon ajalta ovat.

Kahden viikon aikana myös paljon keskustelin ihmisten kanssa sähköpyöräilystä. Jotkut pitävät jalkajarruja välttämättöminä. Ymmärtääkseni myös jalkajarrullisia sähköpyörämalleja on saatavilla. Yleistymistä ehkäisevinä tekijöinä pidetään korkeaa hankintahintaa - ja oikeastaan sen myötä tulevaa toista riskitekijää: pelkoa, että arvokas pyörä saman tien varastetaan.

Testipyörässä on oman lukon ohella lisävarusteena järeä lukitus, mutta sekään ei välttämättä estä varkautta.
 


















Aika monipuolisesti ehdin kahden viikon aikana pyörää testaamaan, mutta vielä olisi mielessä ollut asioita, joita olisin halunnut tarkemmin kokeilla: muun muassa oikein jyrkkiä nousuja, ja kuinka pitkän matkan yhdellä latauksella oikeasti pystyy ajamaan. No - täytyy jättää jotakin myös seuraaville testaajille. 

Nyt Koekaniini kumartaa ja kiittää hankkeen vetureita tästä todella mielenkiintoisesta ja vaihtelua arkirutiineihin tuoneesta tilaisuudesta ... ja samalla toivotan miellyttäviä ja elämyksellisiä kilometrejä seuraaville testaajille!

Kiitos.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti